Proč kupovat hudbu, když si ji mohu stáhnout?

Kvě 6, 2010, kategorie: Hudba

Co jsem, abych za hudbu platil? Proč bych měl své těžce vydřené peníze dávat za něco, čeho je na internetu mraky? Platím za internet, tak toho dostatečně využiji! Existuje přeci Youtube, Ulož.to, eDisk a další servery, kde si vše pohodlně vyhledám, párkrát kliknu a mám to. A zdarma!

Ano, tak toto je přístup některých lidí. Lidí, kteří si neumí vážit toho, co ostatní lidé dělají. Jednoduše kradou jejich práci a vůbec se za to nestydí. Chlubí se a pyšní se tím, že něco někde rychle stáhli, tedy ukradli. Já vím, že je v České republice legální stahovat si hudbu z internetu, ale to jsou 3 stovky hodně? Máte stovky oblíbených interpretů, že si koupi jejich alb zkrátka nemůžete dovolit?

Chápu, že při dnešní ceně cigaret a alkoholu a výši vašeho kapesného, které dostáváte od rodičů, kteří tvrdě pracují, je zkrátka nemožné jít a koupit si hudební album vašeho oblíbeného interpreta, jehož tvorby si nesmírně ceníte. Pokud kradete, nechlubte se tím. Stáhněte si nové CD Ewy Farné, nahrajte si ho do svých mobílků a pouštějte ho co nejvyšší hlasitostí na autobusových zastávkách, ale nechlubte se tím, že jste ho ukradli.

Nezapomeňte, že jednou budete vy lidmi, kteří si budou vydělávat a nebude se vám líbit, když nedostanete výplatu. Zkrátka se k vám zaměstnavatel zachová stejně, jako se chováte vy ke svému oblíbenému interpretovi.

Související články:

12 komentářů

  1. Publikoval 6. 5. 2010 at 14:06 | Trvalý odkaz

    Pěkně napsáno

  2. Roman Bořánek
    Publikoval 6. 5. 2010 at 14:10 | Trvalý odkaz

    Já bych si hudbu rád více kupoval, ale bohužel jsou tu velmi zákaznicky nepřívětivé podmínky. Napíšu to, co už bylo napsáno stokrát: Vydavatelství prostě zaspala dobu.
    Jak bych rád kupoval hudbu? Buď přes nějaký e-shop ala iTunes nebo 7digital. Ale chápu, že to může být u menších vydavatelství problém. Ok, tak bych si to album na webu nějakého labelu hodil do košíku, na pár kliknutí zaplatil přes PayPal a hned stáhnul. Otagované mp3 bez DRM a případně s různými doplňkovými materiály (minimálně cover). To není technicky až tak složité.
    Jak si hudbu můžu koupit teď?
    1) Mohu si album koupit v kamenném obchodě, což je ovšem v menších městech často problém. Často není vůbec, často až týdny po vydání. Tak jinak, objednám si ho přes net. Hodím ho do košíku, proklikám se e-shopem, přičte se mi 100 Kč poštovného, odešlu objednávku. Zaplatím buď převodem z účtu, nebo častěji až při přezetí zásilky.
    2) Bezva, po týdnu album přišlo. Teď musím na poštu – vyzvednout, zaplatit, zkrátka otrava…
    3) Mám doma krásné CD, které je pro mě ale krajně nepraktické, radši si ho někam vystavím a ripnu si z něj mp3. A sakra, zdá se, že jsem porušil autorská práva, protože CD bylo chráněné. Co už, zaplatil jsem za něj, morálně jsem čistý. Takže si teď vezmu booklet a začnu mp3 jednu po druhé tagovat…

    Myslím, že jako ukázka stačí… Teď projíždím 7digital (Ubuntu One Music Store), jestli se tam neobjeví nový Mad Skill, protože EMI tuším má se 7D smlouvu. No, budu doufat.

  3. Publikoval 6. 5. 2010 at 14:58 | Trvalý odkaz

    OK, ale proč si kupovat zajíce v pytli? Napřed si hudbu stáhnu, poslechnu a teprve když se mi líbí si třeba koupim originál CD, abych měl do sbírky „mého oblíbeného interpreta“. Ostatně že to funguje nám dokázali například Horkýže slíže (http://www.t-music.cz/hudba/horkyze-slize/_free-download/). Navíc pokud je nahrávka veřejně přístupná, může si jí spousta lidí poslechnout a když se jim interpret zalíbí, půjdou na koncert, kde už se placení nevyhneš. To je vlastně reklama skoro zdarma…

  4. Publikoval 6. 5. 2010 at 15:26 | Trvalý odkaz

    Roman Bořánek: Jistě zajímavá a pravdivá úvaha. Hodně lidi si stěžuje na to, že tu nefunguje třeba iTunes. Já bych si stejně CD kupoval, protože mít to fyzicky u sebe je pro mě lepší pocit. Přeci jen si počtu i něco navíc.

    -kst-: Někdy postupuji stejně. Většinou je to u interpretů, které až tak neznám.

  5. anna orlovská
    Publikoval 6. 5. 2010 at 15:46 | Trvalý odkaz

    Tři kila za neomezeně kopírovatelnou informaci jsou hodně. Hudba a filmy už dávno, dávno nejsou luxusním zbožím, ale cena tomu pořád neodpovídá. Kdyby cena odpovídala naprosto běžnému zboží, kupovalo by si ji mnohem víc lidí. Kdyby cena za jeden track byla třeba bůr, člověk by nakupoval a vůbec by o tom nepřemýšlel.

    A ještě jeden argument pro pirátství: pohodlnost. Dostat k sobě jakékoli album pirátkou cestou trvá vteřiny.

  6. Roman Bořánek
    Publikoval 6. 5. 2010 at 16:08 | Trvalý odkaz

    Tomáš: Jasný, placka má něco do sebe. A když bydlíš ve větším městě, tak se dá i relativně dobře sehnat. Ale ten formát je největší problém, převádět to na mp3 je hrozná otrava… :-/
    Teď budu psát konkrétně o hip-hopu. To je podle mě scéna, kde lidi hodně sledují dění a na alba čekají, takže by se ten elektronický formát mohl uplatnit. Dejme tomu, že PSH v dubnu vyhlásí, že 5. května ve 20 hodin vyjde jejich Epilog. A lidi dostanou možnost si ho v e-shopu předobjednat s tím, že když budou mít zaplaceno, tak toho 5. května ve 20 hodin tam pro ně opravdu bude ke stažení. Za cenu dejme tomu 150 Kč, s možností si to znovu kdykoliv stáhnout ze svého profilu v tom e-shopu. Platit by se mohlo přes PayPal nebo třeba SMS (tam už je to ale trochu horší, protože provozovatelé SMS platebních služeb si berou velké provize). Věřím, že by si to album předobjednalo hodně lidí. Tam jde zkrátka o tu rychlost distribuce, v případě velkých jmen a velkých obchodů trvá několik dní, než se album naskladní. Přitom jedna z prvních kopií co se prodá se ripne a uploadne. A potom z toho internetu už nikdy nezmizí. Lidi se na to album těší a nechce se jim čekat několik dní (v lepším případě), než se k němu nějak dostanou. Tak si ho prostě stáhnou… V tom je jádro pudla. Samozřejmě, je spousta lidí, kteří si album nekoupí nikdy, ani kdyby stálo 50 Kč. Ale myslím, že je i hodně lidí, který by takový způsob distribuce využili. Sakra, zase jsem se nějak rozepsal, už se budu krotit. :)

  7. Publikoval 6. 5. 2010 at 20:02 | Trvalý odkaz

    Blbě napsáno, abych parafrázoval první komentář.

    Já bych si to klidně i koupil, doma jich taky pár máme, ale víš co je hlavní nevýhoda? že i já se přesunuju a nechce se mi tahat ty placatý, velký a křehký nestvůry. Kdyby mi někdo nabídl použitelnej obchod se samotnejma mp3kama s normální cenou, tak do toho půjdu.

    Nedělá mi problém, abych vrazil peníze do premium služeb různých webů, stejně tak by mi nečinilo ty peníze od rodičů i při dnešních cenách alkoholu či cigaret vrazit do tohoto. V podstatě tak souhlasím s Romanem Bořánkem, napsal to krásně – naprosto souhlasím s děsnou otravou převádění, navíc poslouchám hudbu tak málo, že se mi to na ten jeden poslech ani nevyplatí.

    Hudbu na CD poslouchám jen v autě a to využívám nejčastěji těch pár cd co mám a miluju levná cd na benzinkách.

    A co mě na tom tvým komentáři či úvaze nasralo nejvíc? To s těma penězma od rodičů, to s tím alkoholem a cigaretama. Ale fuj! Copak rodič, který podporuje svoje dítě je hlupák! Není. Copak ten, kdo si sem tam zajde na nějakej alkohol je horší než ten, kterej nepije (znám obé situace)? Copak ten, který kouří je o tolik horší než ten nekuřák?

  8. Publikoval 6. 5. 2010 at 20:51 | Trvalý odkaz

    Jiří Sedláček: Baví se tu někdo o tom, že rodiče, kteří dávají svým dětem peníze, jsou hlupáci? Řešíš tu věci, o kterých není vůbec řeč. Podle mě by děti, které kouří cigarety a pijí alkohol, vůbec neměly být. Nebo se mýlím?

  9. Lexter
    Publikoval 8. 5. 2010 at 18:59 | Trvalý odkaz

    Bla bla bla, pořád omlouváme krádeže že? :D :D

    Sranda to je.

  10. Publikoval 9. 5. 2010 at 12:25 | Trvalý odkaz

    Tomáš: Ty to naznačuješ ve svém článku – souhlasím, děti by pít neměly a přemíra alkoholu vůbec škodí, ale nesmíme paušalizovat. Nicméně z textu tvého článku toto přímo sálá.

    Jinak, samozřejmě, bylo by krásné si kupovat média, být to na flashkách, který jsou maličký a navíc se snadno nerozbijí. Ty křehký disky – to je špatný. :)

    A o dětech jsi v původním textu nepsal, to vidíme snad oba.

  11. Publikoval 10. 5. 2010 at 18:19 | Trvalý odkaz

    Víte proč je nejvíc prodávané CD Evy a Vaška? Protože staří lidé neumí vypalovat :-D

  12. ono
    Publikoval 20. 9. 2010 at 17:53 | Trvalý odkaz

    Ahoj Tomáš!

    Páči sa mi tvoj príspevok, aj to prirovnanie k tým cigaretám a alkoholu. Ja počúvam úplne inú hudbu ako ty, konkrétne Iron Maiden a staré rockové veci, ale ti dávam zapravdu ;-)…Ja uznávam hudbu iba ako fyzické médium a mám k tomu ozajstný citový vzťah. Je to priam rituál ked si hudbu doma púštam a prezerám booklet. Viem, že mp3 majú veľkú výhodu(aj sám mám v mp3 prehrávači na cesty) , ale ked si mám hudbu kúpiť tak jednoznačne ako CD/LP. Za obyčajný súbor bez toho všetkého okolo by som peniaze nedal. Mám doma niečo ako hudobnú knižnicu :-)…Zatial je to len okolo 100 originálnych CD, ale všetky funkčné, a to majú niektoré aj 20 rokov, kdežto u napálených CD som mnohokrát prišiel o súbory po 5 – 10 rokoch. Dnešná mládež by mala vedieť, že nič nieje zadarmo, čo vytvorí niekto iný! Všetko umenie a práca má svoju hodnotu, lenže takto sa to všetko kúzlo stráca a ľudia majú všetko hneď za pár sekúnd a preto si veľaktorý nič nevážia a ani k hudbe už nemajú ten vzťah, ako napr. ja keď si spomeniem keď som si kúpil moje oblúbené CD za 900 SK a to bolo tak raz za 3 mesiace. Milujem dobrú hudbu a predovšetkým si vážim niekoho námahu a prácu – a to sa netýka len hudby…

Přidat komentář

Váš email nebude zveřejněn. Povinné položky jsou označeny *

*
*